20 Rajd „Mikołajkowy” wspomnienia

…i choć padało, choć było ślisko” to w Rajdzie uczestniczyło 222 młodszych i starszych turystów – od 6 lat do 73.

Trasa 1 pod opieką Pawła Komana i Agnieszki Linek przewodników PTTK wędrowała z Bondyrza a jak kto woli z Guciowa. Start był na granicy gmin Adamów i Zwierzyniec. Głęboką głębocznicą turyści wspinali się w okolice wzgórza Dach (najwyższego wzg. RPN). Po drodze mieli widoki na roztoczańskie jary. Dalej wędrowali w dolinę do miejscowości Lasowce. Jest to przysiółek wioski Stara Huta. Kiedyś były to 2 wioski: Lasowe Pańskie tzn. ordynackie i Lasowe Szlacheckie należące właścicieli dóbr krasnobrodzkich. Tutaj niegdyś były tutaj źródła strumienia Świerszcz. Na skraju wioski znajduje się pomnik ku czci partyzantów z Oddziału „Podlaskiego” i mieszkańców poległych w dniu 4 lutego 1943 r. Dalej na drodze leśnej była ślizgawica i ogromne kałuże. Młodym turystom bardzo się podobało, starszym było niezbyt do śmiechu, ale poboczem szczęśliwie wszyscy doszli do mety w Starej Hucie.

Trasa 2 pod opieką Edwarda Słoniewskiego, Mariana Buryło PTP i przewodnika PTTK Moniki Izarowskiej rozpoczęła wędrówkę ze skraju Potoku-Senderki. Wszyscy uczestnicy otrzymali pamiątkowe znaczki rajdowe podobnie jak uczestnicy wędrujący na trasie 1. Od początku była nie lada zabawa, bo była na drodze ślizgawka – takiej w Zamościu jeszcze nie było…

Młodzi mieli zabawę, bo można było się ślizgać, upaść i sprawdzić głębokość roztapiających się kałuży.

Chwilę odpoczęliśmy w Senderkach przy wiejskiej kamiennej figurze z 1910 r. otoczonej wiekowymi jesionami.

Nie lada trzeba było uwagi i umiejętności, aby wdrapać się na wzgórze obok domu pana sołtysa. Po drodze obudziliśmy wszystkie pieski, które witały nas wesołym szczekaniem. Przy węźle szlaków turystycznych (centralnego, im. Al. Wachniewskiej i ścieżek spacerowych odpoczywaliśmy, słuchaliśmy opowieści o górnikach kopiących jamy i szukających kamienia na koła młyńskie i żarnowe.

Poszliśmy ścieżką czerwoną, towarzyszyły nam głębokie jamy a nawet wejścia pod ziemię. Teraz tam zimują nietoperze. Odpoczęliśmy pod leśnym dachem i poszliśmy do roztoczańskiego czakramu. Kol. Edward proponował nawet pocałowanie tajemniczego kamienia, który przynosi szczęście w miłości, ale panie nie chciały, bo o tej porze był mokry i zimny.

Doszliśmy do samotnej osady Kistków. Mieszka tu jeden pan z psem. Nie ma tutaj, prądu i wody z wodociągu oraz utwardzonej drogi. Wędrowaliśmy na kolejne wzniesienie i w dolinie doszliśmy do znowu śliskiej drogi, powoli i ostrożnie doszliśmy na skraj Starej Huty gm. Krasnobród. Przez radiotelefon zameldowaliśmy się do mety oraz dowiedzieliśmy się, że trasa 1 wyszła już z Lasowiec.

Na mecie powitali nas: kierownik Rajdu kol Kazimierz Dziok, św. Mikołaj oraz komendant OSP w Starej Hucie pan Rafał Złotoczyński. Pan Rafał towarzyszył nam przez cały czas naszego pobytu w Starej Hucie.

Na mecie obsługiwali uczestników: dwóch Andrzejów i Ryszard.

Po odpoczynku, upieczeniu kiełbasek oraz napiciu się malinowego napoju rozpoczęły się konkursy.

Krajoznawczy tym razem łatwy prowadzili Edward i Paweł. Najmłodsza uczestniczka otrzymała nagrodę – pluszowego misia. Pozostali otrzymali nagrody pocieszenia.

Konkurs piosenki prowadziły Alina i Agnieszka. Tym razem śpiewano pięknie piosenki i kolędy.  Wszyscy otrzymali nagrody.

Następny konkurs – sprawnościowy prowadzili Monika i Ryszard. Konkurs polegał na skokach ze skakanką – parami. Wszyscy uczestnicy otrzymywali smakowite lizaki. Najmłodszą uczestniczką była Olga.

Skoki lepiej udawały się dziewczętom niż chłopcom. Najpiękniej skakała pani Danusia opiekunka młodzieży ze Szkoły Nr 3 w Zamościu. Otrzymała za to gromkie brawa.

Później św. Mikołaj rozdał słodkie upominki – odbierający musieli powiedzieć wierszyk.

Kazio – kierownik rajdu podziękował za udział w rajdzie, złożył życzenia świąteczne i zaprosił na rajdy w 2019 r.

Deszcz tzn. jesienny kapuśniaczek przestał padać, więc wsiedliśmy do autokarów i pojechaliśmy do swoich domów. Na parkingu przy Lunecie w Zamościu już oczekiwali rodzice.

Podziękowania dla Kadry, opiekuna renifera mikołajowego Krzysztofa oraz Pana Rafała Złotoczyńskiego – Komendanta OSP oraz sołtysa Starej Huty pana Andrzeja Gancarza za pomoc w organizacji Rajdu, kierowcom z firm pana Krzysztofa Borka i Waldemara Jezierskiego.

Szczególne podziękowania Organizatorzy przekazują Paniom i Panom opiekunom młodzieży oraz rodzicom, którzy również wędrowali na 20 Rajdzie „Mikołajkowym”.

Uczestnicy Rajdu:

Szkoła Podstawowa w Nieliszu

Szkoła Podstawowa w Bodaczowie

Szkoła Podstawowa Nr 1 w Szczebrzeszynie

Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Zamościu

Szkoła Podstawowa Nr 3 w Zamościu

Szkoła Podstawowa Nr 8 w Zamościu

Szkoła Podstawowa Nr 9 w Zamościu

Turyści indywidualni – w tym mamusie z pociechami